Museumnacht kids Haarlem

Op zaterdag 26 oktober 2024 vond de vierde editie van Museumnacht Kids Haarlem plaats. Maar liefst 3000 enthousiaste bezoekers werden tussen 17:00 en 22:00 in de 16 deelnemende instellingen ontvangen. Er werd een speciaal programma georganiseerd om gezinnen met kinderen tussen 4 en 12 jaar tijdens de avonduren op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met musea en cultuur.  

Het concept

De activiteiten zijn gericht op het spelenderwijs, laten kennismaken van kinderen met de collecties en het aanbod van de 12 deelnemende instellingen. Er is genoeg te doen: spannende speurtochten, coole workshops, leerzame rondleidingen en nog veel meer. Dit alles met als doel om kinderen op jonge leeftijd en op een speelse manier in aanraking te laten komen met de kunst en cultuur van een stad. Op deze manier creëren we een plek waar kinderen graag komen, wat herhaalbezoek naar musea op zowel korte als lange termijn stimuleert. Door het tijdstip, de diversiteit aan instellingen en de aanvullende programmering biedt Museumnacht Kids Haarlem een speciale ervaring! Het trekt een gevarieerd publiek van ouders met kinderen, inclusief groepen die normaal gesproken niet direct aan een museumbezoek denken. Hierbij werd specifieke aandacht besteed aan kinderen van ouders met een beperkt besteedbaar inkomen en statushouders.

 

Onze rol

Donkergroen creators fungeert als parapluorganisatie. Wij coördineren het gehele project en zijn in contact met alle deelnemende musea en culturele instellingen in Haarlem. Door onze gezamenlijke inspanningen in dit evenement bereiken deze instellingen een doelgroep van aanzienlijke omvang en diversiteit, een bereik dat ze op eigen kracht moeilijk zouden behalen. Naast het coördineren en organiseren van het evenement, zijn wij verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatieactiviteiten gericht op de bezoekers.

 Hoewel Museumnacht Kids slechts één keer per jaar een fysieke ontmoeting mogelijk maakt in elke stad, onderhouden we gedurende het hele jaar contact met de doelgroep via de social mediakanalen en nieuwsbrieven.  We voorzien hen van informatie over de diverse culturele instellingen in de stad, waarmee we niet alleen voor, tijdens en na het evenement de instellingen in de schijnwerpers zetten, maar ook daarna.